5 tips voor een succesvolle Social Media Content Strategie

De meeste erfgoedinstellingen zijn experts in het produceren van content. Er wordt, ten aanzien van de web 2.0 gedachte, vaak gezegd dat erfgoedinstellingen te zeer aanbodgericht zijn. En ja, luisteren naar wat bezoekers in te brengen hebben, of het mengen in relevante gesprekken die buiten de erfgoedinstelling plaatsvinden, zaken als participatie en co-creatie zijn niet altijd even makkelijk (op niveau) te realiseren. Toch is er ook op gebied van het aanbod nog wat te doen. Andere media vragen om een andere benadering. Wat werkt in een brochure, hoeft niet per se te werken op een facebook pagina. Wat werkt in een catalogus, vraagt in een blogpost op z’n minst om een aanpassing. Los van veel do’s en don’ts en andere praktische handreikingen, zijn een paar belangrijke tips te geven bij het produceren van content voor sociale media.

Frank Marquardt geeft op het techblog Mashable vijf tips, die volgens hem cruciaal zijn. Hij noemt allereerst als criteria dat de content goed, slim, vermakelijk en relevant moet zijn en zo de basis vormt van een geslaagde sociale media strategie. Het dient een afspiegeling te zijn van waar de organisatie voor staat. Dat spreekt voor zich. En hoe zorg je dan dat die criteria stelselmatig worden toegepast, hoe zorg je dat dit conform de uitgangspunten volgens visie, missie en relatie van de organisatie is, ook als meerdere mensen namens de organisatie aanwezig zijn op sociale media? Hoe zorg je dat de mensen die je ermee bereikt een reden hebben om betrokken te raken en te blijven? We geven hier een vrije vertaling van de tips.

1. Ken en beheers je eigen toonzetting. Alles wat je zegt via sociale media moet klinken zoals jouw organisatie, jouw merk. Wie het goed doet, zal in toenemende mate “Likes” op Facebook krijgen. Overigens kun je die ‘likes’ op Facebook weer inzetten voor crowdsourcing met Brainstorm van Napkin Labs; of zoals ze daar zelf zeggen: “The easiest way to collaborate with, learn from and engage your fans on Facebook”. Maar dan moeten je fans je wel leren kennen.

2. Bepaal het juiste tijdstip voor je content. Niemand geeft natuurlijk om Sinterklaas in januari. Plan in op een kalender wanneer je wat gaat zeggen, welke content, evenement, verslag, aankondiging, interview je op welk moment gaat plaatsen. Criterium daarbij is relevantie voor jouw lezer op dat moment. Wil je weten wanneer je het beste op twitter gesprekken kunt aangaan, wanneer je de meeste respons krijgt en van wie? Of wanneer je het meest effectief een blogpost online kan zetten en erover moet twitteren? Gebruik bijvoorbeeld Socialbro.

3. Ken je publiek. Waarom volgt iemand jou? Waarom word je gewaardeerd? Dat is omdat jij en waar je voor staat (jouw organisatie) iets waardevols te bieden heeft. Zorg dat je dit, ook in je content, levert.

4. Los problemen op. Laatst hoorde ik iemand zeggen dat marketing een kwestie is van problemen bedenken en die vervolgens oplossen. Dat klinkt niet erg hoopgevend. Als je echter aandacht hebt voor je publiek en daardoor weet wat er speelt, kun je daar wellicht een helpende hand bieden. Iedereen vind het leuk als iemand ergens mee helpt en het is ook leuk om een ander te helpen. Dat maakt een conversatie een stuk plezieriger en het voorkomt ook dat je alleen maar je eigen stokpaardje blijft berijden.

5. Wees waarachtig. Goede content is nooit nep, is geen pose. het belooft niets wat het niet kan nakomen. Goede content is humaan en eerlijk, met een persoonlijke inslag en een gezichtspunt. Het is sociaal en dat is wat ons engageert, wat je publiek betrekt bij wat je doet en wilt bereiken, als dat tenminste net zo oprecht is als je content. Dat bindt je volggroep. Je publiek weet het immers meteen als je slechts pretendeert. Maar als je ‘leuk’ bent, eerlijk en relevant, zal je publiek jou bij hun vrienden aanbevelen. En dat is waar sociale media over gaat, tenslotte.

Lees het volledige artikel bij Mashable, met een aantal voorbeelden van merken die het al dan niet goed doen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *