Audiotour

Een jaar geleden moest ik voor het Vermeercentrum (helaas!) uitzoeken welke audiotour we het best konden gebruiken. Dus schreef ik toen een stukje op mijn weblog me het verzoek om informatie. Dom, want dat was niet aan het juiste publiek gericht. Wat weet een marketeer of communicatiespecialist nu van een audiotour? (nou?)

Dataton Pick-Up audiotour Vraag is vooral wat je ermee kunt, wat het bijdraagt in de ervaring. Voorzien van een goede headset kan een bezoeker vrij bewegen door de ruimte en bij aandacht voor en nabijheid van een bepaald onderwerp daarover specifiek informatie horen. En dan kan er meer en inspirerender overdracht plaatsvinden dan met alleen een tekstbordje. Er kan bijvoorbeeld muziek bij, een hoorspel met (meerdere) professionele stemmen en intussen heeft de bezoeker de handen vrij.

Dat betekent wel dat de bezoeker de headset moet dragen, en vaak nog een kastje om de nek ook. En in een kleine ruimte is het lastig om de verschillende locaties goed te scheiden. Dus dat je niet van het ene verhaal in het andere dondert op het moment dat je even van standbeen verwisselt.

Betekent in sommige gevallen dat je bij het inrichten rekening moet houden met bekabeling en mogelijk ook interferentie (diverse infrarood apparatuur). Als ik het me goed herinner biedt Dataton (zie afbeelding) de mogelijkheid om simpelweg “transponders” op de muur te “plakken”.

Ik ben benieuwd naar ervaringen op dat gebied. Het slechtste en vooral ook het beste voorbeeld, ter lering ende vermaak.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *