bedrijfscollectie Verkade in paviljoen Zaans Museum

Verkade paviljoenDe komende jaren zal er in toenemende mate aandacht gegeven moeten worden aan bedrijfscollecties (beeld, teksten, objecten,etc.). Niet eens zozeer om de economie weer wat zelfvertrouwen te geven door te kijken naar het roemruchte verleden van belangwekkende Nederlandse ondernemingen. Maar vooral omdat er veel waardevol materiaal is dat anders verloren dreigt te gaan.
Met name op het vlak van bewegend beeld blijft het belangrijk om (zeer) oude tapes en films tijdig te digitaliseren nog voordat het materiaal door het verouderingsproces onbruikbaar wordt. Met dit digitaliseren wordt het ook weer beschikbaar gesteld voor nieuwe toepassingen. Voor reclamemakers die willen inspelen op nostalgie en identiteit, biedt dat natuurlijk een rijke bron.

Er is beweging op dat vlak. Bijvoorbeeld European Communications Projects (ECP) richt zich met hun project “Saving History” op oude videocontent, die kan worden overgezet naar het MXF-formaat, waarmee het geschikt gemaakt wordt voor archivering en distributie. Ook zijn ze bezig met de digitalisering van het media archief van de provincie Brabant.
Reden ook om te zorgen dat er (nog) meer kruisbestuiving komt tussen media- en telecombedrijven en erfgoedinstellingen, om de verschillende (soorten) expertise met elkaar te verbinden.

Een voorbeeld van een “goed geconserveerde” bedrijfscollectie is die van Verkade. Tien jaar geleden nam de familie Verkade het initiatief om de historie van het bedrijf een museale bestemming te geven. Sinds de oprichting van Verkade in 1886 is de geschiedenis van het bedrijf vastgelegd in weekboeken, foto’s, films en archieven. Ook reclames, verpakkingen, albumontwerpen en personeelsbladen zijn tot 1990 verzameld door Verkade. Vastleggen van de eigen geschiedenis was een onderdeel van de bedrijfscultuur van Verkade. Al die materiële en immateriële getuigenissen vertellen over de ruim 100-jarige geschiedenis van het bedrijf. Arnold Verkade schreef iedere week een verslag over de gebeurtenissen in en rond de fabriek (een voorloper van het corporate blog…).

In Zaandam opende Koningin Beatrix onlangs het nieuwe Verkade Paviljoen van het Zaans Museum. In het paviljoen, een nagebouwde fabriek, wordt de bedrijfscollectie van de Verkade-fabrieken getoond. Tien jaar geleden nam de familie Verkade het initiatief om de historie van het bedrijf een museale bestemming te geven. Sinds de oprichting van Verkade in 1886 is de geschiedenis van het bedrijf vastgelegd in weekboeken, foto’s, films en archieven. Ook reclames, verpakkingen, albumontwerpen en personeelsbladen zijn tot 1990 verzameld door Verkade.

De collectie van Verkade omvat circa 18.000 objecten. Het is de eerste bedrijfscollectie in Nederland, die op dergelijk museale wijze wordt gepresenteerd.  Hoewel bijvoorbeeld Industrion in Kerkrade ook (delen van) bedrijfscollecties herbergt en tentoonstelt. De uitbreiding van het museum is vanaf donderdag geopend voor publiek. Bezoekers treffen niet alleen nostalgie aan, maar kunnen ook workshops volgen en chocolade en biscuit proeven.
Zie ook de website van Stichting Behoud Cultureel Erfgoed Verkade.

bron: De Pers.nl/cultuur
foto: DaantjeW

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.