Games & erfgoed: crossmedia en erfgoed
Bij de Inspiratiedag Games&Erfgoed waren we niet alleen met een team van 3 mensen live aan het bloggen, maar hield ik ook een presentatie over crossmedia. Dat heb ik eerlijk gezegd wel eens voortvarender gedaan… David van Toor heeft over deze crossmedia presentatie een live verslag geblogd. De presentatie zelf vind je onderaan dit bericht.
Ik was vlak voor de presentatie nog bezig geweest om een aantal sprekers en hun verhaal real time te verslaan. Dat resultaat vindt je onder de zoekterm en in de categorie ‘games‘.
Misschien is live bloggen én presenteren achteraf gezien wel iets teveel van het goede. Toch was het fijn om te doen en te merken dat we met z’n 3-en (en met Simone op de achtergrond als eindredactie!) zoveel in zo korte tijd konden vastleggen.
En al met al blijft de overtuiging overeind dat een crossmediale aanpak voor erfgoedinstellingen wel degelijk relevant is en kan helpen nieuwe wegen te vinden waarlangs publiek zich tot een museum kan verhouden. Ik noem met opzet niet alleen het bezoeken van een museum. Tijd voor iets nieuws, of opnieuw voor iets ouds… Waarom? Omdat deze aanpak meer relevantie biedt voor de eindgebruiker: die content, dat verhaal op de manier en het moment dat het jou als gebruiker het beste past. Het zorgt ook voor meer bereik. We weten immers dat een flyer of een catalogus tot op zekere hoogte een doelgroep bereikt. Maar door meerdere media in te zetten en deze elkaar te laten kruisen heb je niet alleen de mogelijkheid om hetzelfde verhaal langs meerdere kanalen te verspreiden, maar kun je het verhaal ook gelaagder maken. Dan pas je de laag aan aan de specifieke mogelijkheden, het bereik (doelgroep) en kwaliteiten (emotie / informatie / evocatie) van dat kanaal. Denk bij de diverse kanalen aan radio, tv, print, billboards, internet, mobiel, bijeenkomst, tentoonstelling, etc.
Belangrijk zijn hierbij de overstapmomenten, hoe je van het ene medium of kanaal naar het volgende gaat. Zijn daar drempels die je kunt verlagen? Kun je op zo’n overstapmoment een extra dimensie toevoegen aan de beleving (door bijvoorbeeld in te spelen op de motivatie?). Kun je het situeren op een ‘ontmoetingsplek’, een gelegenheid waar veel mesen samenkomen en elkaar eventueel ook spreken? Dat kan dus ook een facebook pagina zijn, een linkedin groep, een hashtag op twitter, maar ook een tentoonstelling, een evenement of een conferentie.
Probeer dan niet om iedereen naar ‘jouw’ ontmoetingsplek te krijgen. Niet iedereen hoeft per se bij jouw museum binnen te lopen. Als het belangrijk is voor je verhaal, is het geen bezwaar als jij naar de plekken toe gaat waar al veel mensen zijn. Dat geldt ook voor plekken op internet. Durf buiten de oevers van je eigen erfgoedinstelling te treden. Zorg voor crossovers, niet alleen tussen verschillende media, maar vooral ook tussen verschillende instellingen, bedrijven, overheden, goede doelen, mensen…
Dat betekent wel iets voor de manier waarop wij met tekst omgaan, de manier waarop we verhalen vertellen (narrativiteit, waarover binnenkort een blogpost verschijnt). Deze verhalen zullen steeds minder een vast begin- en eindpunt hebben, zullen binnendringen in het dagelijks leven van de mensen die het verhaal willen volgen, die eraan deelnemen, die er invloed op uit gaan oefenen. Daarmee komen we via crossmedia op het vlak van de (serious en alternate reality) games.
Hoe voorkom je dan dan het een chaotisch zootje wordt? Door eerst te werken aan een sterk concept, waarin de cruciale elementen van je verhaal zijn ondergebracht. Idealiter heeft dit concept te maken met de visie (wenkend vermogen van je idee), missie (werkend vermogen van je idee) en de relatie (wervend vermogen: hoe kun je meedoen, waarom zou je meedoen, wat maakt het aantrekkelijk). Elke wending in het verhaal, maar ook elke (inhoudelijke of sponsorende) partner moet dit concept sterker maken.
Heb je aanvullingen, vragen of andere bronnen, laat het s.v.p. weten in een commentaar onderaan deze blogpost!