Fotomusea en sociale media

Op de LinkedIn groep van Museums and the Web gaf één van de leden aan dat hij een fotomuseum aan het op- en inrichten is in Koln (Duitsland). Hij vroeg zich af of er naast de fotomusea in Zurich en New York nog meer musea bestaan die gespecialiseerd zijn in fotografie.  In eerste instantie vol verbazing over de vraag, heb ik toch maar eens bekeken hoe het er in Nederland voor staat met de fotomusea. En geheel naar verwachting gaat het daar best goed mee.

De bekendste is wellicht het FOAM in Amsterdam, maar ook het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam en het Fotomuseum in Den Haag (als onderdeel van het Gemeentemuseum) zijn goede voorbeelden. Er zijn ook fotomusea die niet snel in hetzelfde rijtje voorkomen met de hiervoor genoemde, maar die qua collectie wellicht bovenaan zouden kunnen staan. Denk bijvoorbeeld aan het Spaarnestad Fotoarchief, waar de grootste collectie persfotografie is samengebracht. Door de vraag van over het wel of niet bestaan van deze musea vroeg ik me af of de bekendheid van deze musea bij de grens ophoudt (of had deze meneer gewoon nog niet goed gezocht). Zijn deze musea alleen fysiek te bezoeken en worden ze daardoor wellicht niet snel buiten Nederland gevonden?

Ik ben op onderzoek uitgegaan en zag dat het aanbod op het digitale vlak inderdaad een beetje tegenvalt bij onze fotoinstellingen. Zo is het Spaarnestad voornamelijk actief op hun eigen beeldbank. Het Nederlands Fotomuseum heeft ook een eigen beeldbank en begeeft zich daarnaast uitlsuitend op youtube, voor (naar het lijkt) enkel ter plaatsing van de promo van het museum. Het fotomuseum Den Haag gaat gelukkig een stapje verder en is ook op Facebook te vinden. Zij hebben daarentegen geen eigen beeldbank. Foam is hierin toch wel het meest actief, zij twitteren, staan op facebook en hyves en delen met de bezoeker op youtube en delicious.

Het Fotomuseum Antwerpen heeft ook geen activiteiten op deze platforms (uitgezonderd promo’s op youtube), maar binnenkort wel een virtueel museum specifiek voor de doelgroep 14 tot 25 jarige. De jongeren worden met het project Klickr uitgenodigd deel te nemen aan een fotowedstrijd waar vanuit het virtuele museum ‘gevuld’ gaat worden. Leuk project; op 19 maart openen de deuren naar het virtuele museum.

Vanuit ‘klickr’ is al snel de link gelegd naar Flickr en vreemd genoeg heb ik bij geen van deze instellingen een account kunnen vinden via de eigen websites. Betekent dit dat de fotomusea dit platform als concurrentie zien, of staan zij wellicht (nog) niet open voor zoekingangen via bezoekerstags bij het ontsluiten van hun collectie? Het verbaast me en het verrast me. Dit laatste omdat ik vanmiddag een gesprek heb met Shomara Roosblad, vierdejaars student aan de Reinwardt Academie, die aan het afstuderen is op het wel of niet bewaren van foto’s van sociale media platforms. De uitkomsten van haar onderzoek zullen -in dit kader- weer een compleet nieuw licht doen schijnen…

Inmiddels heeft de meneer in kwestie mij hartelijk bedankt voor de informatie en aangegeven dat hij binnenkort maar eens een rondje fotomusea in Nederland gaat doen…

Leave a Reply to Simone Stoltz Cancel reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.