Foursquare ook in musea in Nederland?

Afgelopen woensdag sprak ik, tijdens een fijne lunch in het kader van een stagebezoek,  met de mannen van NARB over recente digitale ontwikkelingen. Eén daarvan was Foursquare. Een rage in NewYork en startend in Nederland (de kroeg waar we lunchten was aangesloten!)

Foursquare is een app voor o.a. de Iphone, de Blackberry en andere Webphones waarmee het principe van Twitter gecombineerd wordt met een plaats- en tijdbepaling binnen een game-omgeving. Zoals Foursquare zelf aangeeft: “Foursquare on your phone gives you & your friends new ways of exploring your city. Earn points & unlock badges for discovering new things.” De vier onderdelen binnen Foursquare zijn localiseren, ervaringen delen, punten verdienen en ‘scoren’.

Localiseren
Met Foursquare check je als het ware je in bij een (vaak openbare) gelegenheid zoals cafes, bars, restaurants en parken, maar ook bij kantoren en musea(!). Door in te checken vertel je waarmen je kan vinden engeef je direct aan welke ‘plaats’ jij aanbeveelt om te bezoeken. Doordat je vrienden op andere plaatsen ook inchecken, leer je meteen meer over de plaatsen waar ze vaak komen.

Ervaringen delen
Denk aan vierkant als een “stedelijke mix tape.” Wij helpen u de lijsten van uw favoriete dingen om te doen en laat je ze delen met vrienden. Foursquare verzoekt je wel om verder te denk dan je standaard tweet. Ze zijn minder op zoek naar “Het eten is hier top notch” en meer naar “Ga naar Dumont Burger en probeer de meest verbazingwekkende Mac en Kaas ooit.” Jouw ervaring is door de volgende çkeck-in-bezoeker’ te lezen *en dus op te volgen). Foursquare biedt jou met de aanbevelingen van voorgangers ter plekke nieuwe ervaringen op te zoeken. Zo kun je in een bar het advies krijgen over waar je volgende ‘stop’ zou moeten zijn.

Punten verdienen
Bij elke check-in kun je punten verdienen. Zo is de check-in zelf al goed voor 5 punten, als je een nieuwe locatie op de kaart weet te zetten. Check je in één nacht op meerdere plaatsen in, dan verdien je daar ook 2 punten mee. Neem je vrienden mee, ook een punt. Naast de punten kun je zogenaamde badges behalen. Als je bijvoorbeeld vaker in een bepaalde kroeg bent kun je daar een badge ‘unlocken’. Ook voor het ontdekken van nieuwe boeiende plaatsen en het reizen naar verre bestemmingen krijg te toegang tot badges. Deze badges bepalen je status (dat dan weer wel… red.) en daarmee ook je mogelijkheden.

Scoren
Met je behaalde punten en badges heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid “burgemeester” van een locatie te worden. Zoals foursquare zegt: “We all have our local hangouts and foursquare keeps tabs on who’s the most loyal of all the regulars. If you’ve been to a place more than anyone else, you’ll become “the mayor”… until someone else comes along and steals your title.” Hoe gek het ook klinkt als mensen zien wat het oplevert (gratis koffie, gratis ijsjes, gratis overnachtingen in een hotel enz..) vindt men het toch lonen om ‘loyaal te zijn’ en in te checken wanneer je maar kunt!

Nu is dit spel, deze applicatie, deze multi-marketing-campagne of hoe moet ik het noemen in de VS al een razende hit. Het leuke daar is, dat er ook al musea op aangesloten zijn. En de kans dat je in een museum een andere foursquare ziet inchecken tijdens jouw bezoek is best groot, gezien het type locatie.

Ik zie Foursquare als een leuke manier om je trouwe (internet minded!) bezoeker tegemoet te komen door deze te ‘bedanken’ met zoiets als een gratis kopje koffie in het museumcafe of een gratis poster uit de museumwinkel. Echt leuk, maar ik ben er zelf nog niet aan begonnen…

Leave a Reply to Matthijs van der Meulen, Webteam Stedelijk Museum Amsterdam Cancel reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.