Games & erfgoed: marshmallow challenge

Doel: zo hoog mogelijk vrijstaand bouwwerk maken met een marshmallow bovenop, het team met het hoogste bouwwerk wint. We verdelen ons in teams aan de hand van een gekleurd papiertje en er zijn ook nog leuke prijzen te winnen… We beginnen met de Marshmallow Challenge.

Dat is de aftrap van de sessie over “Goed Opdrachtgeverschap” die geleid wordt door Willempjes Vrins van o.a. Figurerunning en Jeroen van Mastrigt. Er wordt heel hard overlegd en geëxperimenteerd en ten slotte is er een team dat een structuur weet te maken van ca. 30 centimeter hoog.

En dan krijgen we te horen waarom we dit zouden doen. Innovatie komt door een opdrachtgever én een maker met een visie en een idee. Waarom kan er dan toch veel bij misgaan?

les 1. Verborgen assumpties (in een project). Iedereen denkt bijvoorbeeld dat een marshmallow licht is en dat is ie niet. (Blijkt dat kinderdagverblijven sneller die uitgangspunten ter discussie durven stellen.) Kunst is om niet in die aannames te blijven hangen.

les 2. Slim is dan ook om direct te prototypen en telkens bij te stellen (iteratief proces, lean, agile). Dus direct feedback geven en verwerken. Het hoeft natuurlijk niet duur te zijn om een prototype te maken. Met weinig middelen kan je dat al doen, voordat je in een definitief ontwerp en realisatie komt

les 3. Zorg voor begrip en kennis over games en ontwikkel die, zodat je organisatie is voorbereid en begrijpt waar het over gaat. En game is in feite een set met regels en een opdracht. Hoe ga je daar nou effectief mee om? Games gebruikt metaforen, zoals ‘Pong’ de metafoor van tennis gebruikt, hoewel je daardoor niet direct beter leert tennissen. Maar je kunt wel bepaalde principes beter leren kennen door ermee te spelen of door met fictieve varianten daarvan (bijvoorbeeld fictieve zwaartekracht, fictieve obstakels, fictieve economie), die in regels en wetten te stoppen zijn. Maar bijvoorbeeld ‘liefdadigheid’ kan daarin niet beoefend worden. Je creëert dus regels en wetten die interessant gedrag teweeg brengen.

les 4. Besteed voldoende aandacht aan de samenstelling van je team. Zorg hierbij voor een diversiteit aan competenties (facilitation skills + specialized skills = succes).

les 5. Denk aan de budgetverdeling. Waar reserveer je tijd en geld voor? Probeer in dit licht ook vooral veel klein dingen.

Les 6. Organiseer innovatie.  Focus niet op productontwikkeling maar op een innovatieve organisatie!

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *