Google Art Project

Een goede indicatie van wat er gebeurt als Google eraan bijdraagt om kunstwerken optimaal weer te geven, is te zien aan de twitter search op ‘Google Art Project’. De tweets volgen elkaar in rap tempo op met soms wel 4 tweets per seconde; gok ik en ik zie bijna alleen maar enthousiaste reacties. “Explore museums from around the world, discover and view hundreds of artworks at incredible zoom levels, and even create and share your own collection of masterpieces.” Ik herinner me 360˚ filmpjes van het Louvre waar dit ook kon, maar dat was jaren geleden, schokkerig (bij gebrek aan bandbreedte) en gaf toch een beperkte indruk. Ook de latere versie van de virtuele tours door het Louvre laat je bijvoorbeeld niet echt op hoge resolutie inzoomen of makkelijk door het gebouw wandelen.
Is dat nu heel anders bij het Google Art Project, waaraan Google 18 maanden gewerkt heeft? Of is het gewoon een betere uitvoering van wat heel veel musea zelf al eens gerealiseerd hebben? Dan zou de meerwaarde eruit bestaan dat wereldwijd musea eraan bijdragen en er (dus) een overzicht en een standaard gecreëerd, is die bovendien gekoppeld is aan Google Maps. Dus je kunt door een stad ‘wandelen’, je trip plannen en meteen een kijkje nemen in het museum. Voor de musea die erbij betrokken zijn een mooie feature voor op hun website. Maar wat doet het precies?

Drie kenmerken springen mij meteen in het oog: het is ‘binnenkijken’ met Google Streetview (dus een soort surround view, net als bij de kerken in Utrecht), anders dan bij Streetview kun je eindeloos inzoomen (gigapixels, d.w.z. 7000 megapixels), inclusief een korte beschrijving van het betreffende kunstwerk, en het is verbonden met een YouTube kanaal. En daarmee kun je of in het museum rondkijken of je in een bepaald werk verdiepen. Bovendien kun je hiermee een persoonlijke ‘collectie’ samenstellen uit meer dan 1000 kunstwerken.  Daar kun je commentaren aan toevoegen en ‘jouw’ collectie kun je ook weer delen met anderen. Daarvoor hoef je alleen maar in te loggen met je Google account… Echt vanzelf werkt dat overigens nog niet.

In Nederland mogen we trots zijn dat tussen de 17 musea ook het van Gogh Museum en het Rijksmuseum te zien zijn; toch bijna 12%. Is dat meteen een ranking van Google voor wat het meest populair of waardevol geacht wordt?
Op de homepage van het project staan ook een paar veelgestelde vragen met een antwoord. Dat biedt een aardig inzicht in de aard van het project.

Why is there a difference between the museums in terms of the number of galleries, artworks and related information?
Google approached the museum partners without any curatorial direction, and each museum was able to chose the number of galleries, artwork and information they wanted to include, based on reasons specific to them. All content in the information panel pertaining to individual artworks was also provided by the museums.
Why are some areas or specific paintings in the museum Street View imagery blurred?
Some of the paintings and features captured with Street View were required to be blurred by the museums for reasons pertaining to copyrights.”

Dat laatste is eveneens opmerkelijk. Ik vroeg me al af of copyright geen kwestie zou zijn, maar blijkbaar hebben ze het heel pragmatisch opgelost: hier en daar een beetje de boel vervagen (de handtekening?) en klaar is Kees; zo kan het dus ook.

Op het officiële weblog van Google is meer achtergrondinformatie over dit project, de totstandkoming en de techniek te lezen.

Op YouTube is ook een interessante ‘behind the scenes’ video te zien. Het lijkt me al met al een interessante ontwikkeling. Ik ben benieuwd naar meer voorbeelden op dit gebied.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *