keuze voor een medium?

Waarop baseer je als erfgoedinstelling of (andere) culturele organisatie de keuze voor een medium? Dat mocht ik op 2 november gaan toelichten op een expertmeeting in Kampen. De bijeenkomst is georganiseerd door Kunst En Cultuur Overijssel (KCO). Terwijl ik bezig was met een presentatie, d.w.z. ik dacht na over wat ik zou gaan zeggen, leek de vraag me zo verschrikkelijk breed. De vraag omvat namelijk veel deelvragen. Bovendien wil ik voorkomen dat er meteen gedacht wordt in een bepaald medium. Vragen die ik vaak krijg zijn namelijk: we willen iets met touchscreens, heb je goeie voorbeelden? We willen een 3D video maken, hoe doe je dat? We hebben de opdracht om iets met sociale media te doen; google maps leek ons wel wat; welk bedrijf is daarin gespecialiseerd?
Laten we wel wezen, een beetje googlen, regelmatig op dit weblog kijken, of bij Cultuur Marketing Professionals, bij MMNieuws, MuseumMedia, Crossmedialog, bij ab-c Media en nog veel meer (reageer s.v.p. onderaan dit bericht om een suggestie te doen), dat helpt je al snel verder. En stel je vraag bij onze Linkedin groep; dan ben je snel een boel wijzer. Of stel je vraag via twitter. Ben je in al die media (nog) niet thuis, dan is het zinvol om je daar eerst in te verdiepen en niet met een Augmented Reality project in het diepe te springen.
De vragen zijn legitiem, als je immers uit en te na bedacht hebt wat je wilt communiceren, met wie je in dialoog wilt, wat je verhaal is, wie er de zorg voor de interactie op zich neemt, etc, dan ben je toe aan de keuze voor een medium en wil je voorbeelden om te zien hoe je dat het best kunt aanpakken. Toch is er iets aan de vraag dat bij mij argwaan wekt als ik voor de zekerheid even vraag waarom men dat wil. “We hebben er subsidie voor,” is wel het ergste antwoord. Beter zou zijn het uitgangspunt van het omgekeerde te hanteren: “we willen gewoon met onze bezoekers in gesprek zijn, hier, maar ook elders. We willen geen media gebruiken en al zeker geen Augmented Reality, tenzij… Doe het niet omdat het kan, maar omdat het beslist niet anders kan. En keer herhaaldelijk terug naar je vragen.

Wat wil je bereiken? Welke informatie wil je delen? Wie is je doelgroep? Hoe wil je die bereiken? Welke media gebruik je nog meer en zijn die in de buurt? Welke tone of voice is passend en kun je daar een medium op aanpassen? Heb je iets beeldends of iets informatiefs (feiten) te melden? krijgt de bezoeker invloed op dit medium? Waarom zou je dat willen? Wat gebeurt er als een bezoeker wil interacteren? Wie reageert er? Wat is je verhaal? Wie kan eraan bijdragen of het door vertellen?
Bovenstaande vragen staan natuurlijk in willekeurige volgorde. Sommige mensen willen graag een stappenplan van 1 t/m 10. Dat kan ik me voorstellen. Dus zal ik ermee aan de slag gaan. Ik beperk me hier echter tot de vragen die leiden naar een conversatie als uitgangspunt. Jammer is dat ik daarvoor al zoveel slides nodig heb; ik zou me graag beperken tot slechts een stel icoontjes. De ervaring leert echter dat er bij dit soort bijeenkomsten extra tekst en uitleg nodig is. Ik doe mijn best. De overige vragen beantwoord ik doorgaans in de gesprekken daarna. En wie dan echt meer tekst en uitleg, voorbeelden, een creatief concept en/of projectondersteuning wil, die is vooral welkom om met ons in gesprek te gaan; dat redden we niet tussen de bitterballen en de zalmcrackers door.

De presentatie heb ik in de trein nog even herzien (de trein schoot toch niet op). Dus voor wie er niet bij kon zijn of het nog eens terug wil lezen is de presentatie hier bijgevoegd. Alle suggesties, toevoegingen, kritiek, inspiratie en nieuws blijven van harte welkom!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.