laat anderen jouw verhaal vertellen, je idee verspreiden (en doe zelf mee)

Een aantal Nederlandse media “entrepeneurs”, waaronder Erwin Blom, is aanwezig bij SXSW in Austin Texas, een van de belangrijke evenementen wereldwijd op het gebied van internet en nieuwe media. De Amerikaanse voorhoede komt er eens per jaar bij elkaar. Overdag panels, discussies en lezingen en ‘s avonds feest en muziek (en desondanks verdieping op de onderwerpen). Dus geen dure marketingpakken, maar de makers zelf aan het woord. Op sxswnl.posterous.com doen zij verslag van hun ervaringen. Daar staat ook een interessante post met de titel “World Wide Rave: Creating Triggers That Get Millions of People to Spread Your Ideas and Tell Your Stories”. En willen we dat niet allemaal? Stel dat anderen voor jou het verhaal over je nieuwe tentoonstelling vertellen, of de Jacht naar het absolute nulpunt aankondigen (zoals ik hier nu een beetje doe), omdat ze het willen, omdat het ze aangaat. En je hebt een stuk minder dure campagne nodig… Martijn Verver doet in het artkel verslag van de boekpresentatie van David Meerman Scott en plaats de korte poll waarmee de schrijver zijn betoog begint: Op zoek naar een product of dienst, worden de volgende methoden gehanteerd:

  • 5% zoekt in advertenties in de krant of tijdschrift
  • 0% kijkt in de papieren Gouden Gids
  • 0% reageerde op direct postal mail
  • 100% gebruikt Google
  • 95% vraagt het aan vrienden op Social networks en bezoekt vervolgens de ontvangen link

Waarom worden er dan nog steeds miljoenen aan niet-werkende methodes uitgegeven? Michiel  Berger doet in een andere post verslag van een, zoals hij schrijft wat warrige verhaal van Charlene Li over de toekomst van sociale netwerken. Het begint met een interessant citaat van Tim Berners-Lee, van 20 jaar geleden. “The web is more a social creation than a technical one. I designed it for a social effect – to help people work together.” De vraag is vervolgens hoe we over 20 jaar naar het heden kijken. Hoe zien websites er in de toekomst uit? En events? Hoe kunnen social networks real-life evens nog beter maken dan ze nu zijn? Dat is van groot belang voor erfgoedinstellingen met een sterke maatschappelijke functie. Musea en andere erfgoedlocaties, in toenemende mate ook archieven, kunnen worden opgevat als een ‘real-life event’, waar betekenisvolle ontmoetingen plaatsvinden. Koppel dit aan social networks, al dan niet mobiel, en de ontmoeting krijgt zowel continuïteit als verdieping. En doe ook je voordeel met:

afbeelding: Sunni Brown en Marilyn Martin voor SXSW

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *