MAEC: Museo dell’Accademia Etrusca e della Città di Cortona

Onlangs kwam een postbezorger aan de deur met een serieus formulier dat ik moest ondertekenen. Het bleek te gaan om een Italiaanse bekeuring die ik nog niet had betaald; een betrekkelijk klein bedrag overigens. De bekeuring had ik gekregen toen we in de zomer in het schitterend tegen en op een berg gelegen Cortona een museum wilden bezoeken en maar geen parkeerplaats konden vinden.
Net toen de mentale temperatuur in de auto ondanks de airco naar een toppunt steeg, zagen we in een heel steile straat een plekje. Bij het inparkeren stootte onze auto nog wel een heel klein beetje tegen de opzichtige reserveband van een soort nep-JEEP, die daarop akelig kraakte. Drama en Italië, een bekende combinatie.
Een mevrouw die blijkbaar graag zelf haar auto op dat mooie plekje had geparkeerd begon ook nog eens in rap Italiaans te foeteren. Daar trokken wij ons als nuchtere Hollanders niets van aan. Onderweg naar het museum zagen we haar  staan praten met een stel geuniformeerde mannen. Waarschijnlijk was dat de aanleiding voor onze bon. Wij hadden geen vergunning, zij wel, zoiets zal het geweest zijn. Typisch Italiaans om zo even te konkelfoezen, maar wat wil je in het oeroude Italië, hartje Etrurië eigenlijk.

Wij waren bevooroordeeld, dat moge duidelijk zijn.

MAEC, Museo dell’Accademia Etrusca e della Città di Cortona, oogt middels de vormgeving van het logo en bijbehorende visuele uitingen als een museum met een eigentijdse aanpak in een historisch gebouw.
Dat is het ook; al meteen bij de entree valt op dat er vrij recent een vernieuwingsslag heeft plaatsgevonden. Die is wel met veel zorg uitgevoerd. Naast dit gebouw is er ook nog een park, dat we echter niet konden bezoeken.
Achter de balie zitten vriendelijke en behulpzame mensen die meerdere talen spreken. De toiletten zijn keurig verzorgd, de temperatuur is aangenaam en er is meteen veel duidelijke informatie te vinden, kortom: hier vangt het museumbezoek al aan.
Het hele interieur is met veel zorg en ruime gebaren opgezet.

Het begint bij de monumentale trap die verdieping na verdieping naar beneden leidt, naar telkens een oudere laag in de geschiedenis. Een voor de hand liggend, maar bruikbaar concept en bij MAEC goed uitgewerkt. In vitrines en achter ruimbemeten glazen wanden zijn met (inmiddels gebruikelijke) terughoudendheid objecten uitgestald, hier en daar een wat obligate maar toch illustratieve maquette die inzicht geeft in de oude Etruskische tijd. En er worden op subtiele wijze video’s geprojecteerd, bij de objecten, of op de glazen wanden. Spaarzaam en effectief gebruik van multimedia kan natuurlijk prima samengaan met archeologische objecten.
Beneden kan er overigens heerlijk gedwaald worden. Maar het verdient aanbeveling de trap ook nog eens terug omhoog te nemen en zo de verschillende lagen in de geschiedenis van het oude Cortona, van de Etruskische tijd, via de Romeinse tijd, naar het nu te beleven. En dan bekruipt je toch gaandeweg het gevoel met een heel bijzondere, heel oude tijd te maken te hebben, die ook van invloed is geweest op de Romeinen en (dus) ook op Nederland.

Het moderne museum MAEC maakt, zoals de naam al aangeeft, onderdeel uit van de Etruskische Academie en is ook bedoeld om de stad Cortona het aanzien te geven dat het verdient. Afgezien van een beknopte foto galerie heeft het museum geen collectie online staan. Dat kan een keuze zijn. In dit geval lijkt dat niet het geval; de website dient vooral als brochure.
Via het museum MAEC kan men ook binnendoor naar de Etruskische Academie. In deze historische ruimtes lijkt de tijd te hebben stilgestaan. Met betrekkelijk weinig toelichting, maar net voldoende informatie kan er gedwaald worden door stijlkamers, langs een schitterende bibliotheek (helaas geen toegang), en weer terug, langs intrigerende schilderijen en wapenschilden, tot er plotseling een ruimte is waar een mummie ligt. Hier is het de persoonlijke fantasie die aan de haal gaat met het gebodene.
Ik vroeg mijn kinderen, die ik al een paar zalen niet meer had gezien, of ze zich niet verveelden. Er waren immers geen interactieve installaties, geen computerschermen, geen animaties. “Meestal sta je in de rij voor een scherm, of niks doet het, of het slaat eigenlijk nergens op. Dit is echt leuk.” Toen waren we toch al bijna twee uur binnen.

Na nog een aantal ruimtes en een overdonderend uitzicht vanaf een lange hooggelegen loopbrug, hielden we het voor gezien. Het werd de hoogste tijd om een echte Italiaanse lunch te nemen. Dat kon in de nabijheid van het museum, in een van de aanlokkelijke restaurantjes.

Wat we hebben meegekregen van dit museum is enerzijds dat een moderne aanpak zich goed kan verhouden tot een klassieke opstelling, maar dat het in de combinatie recht doet aan wat Cortona te bieden heeft op historisch en cultureel gebied. De Etruskische tijd is duidelijk gemaakt, en daarmee de roots van het stadje. Maar ook hebben we een beetje inzicht gekregen in de ca. 15 eeuwen daarna.
Wonderlijk genoeg hebben beide plekken een eigen website, die op sommige punten wel wat overlap of verwijzingen bevat, maar niet de synthese weergeeft die ik zelf wel ervoer.

En ook hier geldt: op het gebied van sociale media en participatie is er nog een wereld te winnen. Het begin is er al wel: ook MAEC is aanwezig op Facebook, waar ze 210 vrienden hebben, maar wat doen ze daar precies?

links:
http://www.cortonaweb.net/eng/musei/index.php
http://www.cortonamaec.org/
http://it-it.facebook.com/people/Maec-Cortona/1352544697
video’s van MAEC in Cortona

http://www.discovertuscany.com/cortona/etruscan-academy-museum.html
http://www.ilmelone.it/accomodation-details.asp?l=eng&c=MAEC|43

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.