map, museum en app

Begin oktober waren we met studenten van de minor Digitale Cultuur op excursie in Den Haag. Nadat we in Museon en bij de Wonderkamers diverse communicatievormen en (multi)media hadden geobserveerd, waaronder in de Wonderkamers bijvoorbeeld de samenwerking met 3 voor 12, verplaatsten we ons per openbaar vervoer en anderen met de auto (zonder tomtom…) door de stad naar het Haags Historisch Museum. We wilden een route lopen in het kader van ‘De Stad Geschonden‘. Dit project behelst de geschiedenis van Den Haag zoals die niet alleen besloten ligt in museumcollecties, maar ook voortleeft in de stad, in straten, gebouwen, plekken en bodemvondsten, in beelden, archieven, boeken, etc. De herinnering en de bezittingen van de bewoners speelt daarin een aanzienlijke rol. Dit geheel is wat het Haags Historisch Museum terecht de Collectie Den Haag noemt. Het museum wil de bewoners van Den Haag daarbij betrekken, door hen op te roepen om te vertellen over hun stad, hun wijk en hun eigen geschiedenis, waarmee ze extra betekenis kunnen verlenen aan de Collectie Den Haag.

Voor ‘De Stad Geschonden’ zijn 4 wandelroutes ontwikkeld over de stad Den Haag in WO II. Met een iPhone kunnen bezoekers tijdens vooraf bepaalde wandelingen verhalen ontdekken over o.a. de Joodse kinderen van Den Haag en de Atlantikwall. De routes zijn ontwikkeld met 7Scenes, waarvoor een app te downloaden is. Ook kan een bezoeker bij het museum een iPhone huren (liefst van tevoren reserveren, de borg is 50 euro). Er wordt op de website gesproken over een iPhone 3GS, maar met een 3G zou het ook moeten kunnen. Tot dusver geen vuiltje aan de lucht. Hoewel we niet ruim van tevoren hadden gereserveerd, waren er voldoende iPhones beschikbaar.

Hoewel ik zelf op mijn eigen iPhone de 7Scenes app al had geïntalleerd, kostte het me toch wat moeite op gang te komen. Dat lag deels aan het slome T-Mobile netwerk waar ik afhankelijk van ben. Aan de andere kant lag dat eraan dat ik voor de route eerst 47 Mb (!) aan data moest downloaden. Het ging om video en afbeeldingen begreep ik. Na 5 minuten was ik 1 Mb verder en telkens hield de applicatie ermee op, moest ik opnieuw opstarten. Intussen waren de studenten aan het mopperen omdat ze eerst een pincode moesten invoeren, die niet was meegeleverd. Dat lag eraan dat de juiste persoon voor het uitreiken van de iPhones die dag niet aanwezig was; kwestie van bijtijds reserveren.

Na nog tien minuten dralen en proberen, had ik er al lang geen zin meer in. Een van de studenten die ook met de eigen iPhone op stap wilde, had al veel meer data weten te downloaden, maar zelfs de reeds gedownloade video’s lieten zich niet zien. Uit verveling probeerde ik Foursquare en die kwam meteen met allerlei locaties op de proppen, waaronder de Hofvijver en het Torentje. Ook kon ik zien wat er in de buurt zoal getweet werd, interessant als je bij het Binnenhof in de buurt bent. Bovendien heeft Foursquare een directe koppleing met Google Maps, waardoor de belangrijkste info voor een route gegeven zou zijn, indien de bedoelde locaties, voorzien van foto’s en video, in Google Maps waren ingevoerd. Dat is niet eens zo moeilijk en al gauw goedkoper dan 7Scenes, dat met de nodige subsidie is ontwikkeld door Just Objects en Waag Society.

Waag Society en het Amsterdam Historisch Museum ontwikkelen momenteel samen een mobiele toepassing. Daarover posten ze gezamenlijk op www.museumapp.nl. “Het idee daarachter is dat veel (erfgoed)instellingen bezig zijn met het ontwikkelen van of denken over mobiele toepassingen en tegen dezelfde problematiek aanlopen. Op de blog posten wij onze ervaringen, maar we horen ook graag jullie ervaringen met mobiele toepassingen in de stad. […]
Via de blog laten we zien welke mogelijkheden wij verkennen en welke kennis er nog ontwikkeld moeten worden om tot een toegankelijke MuseumApp te komen. Uiteindelijk is het doel dat de MuseumApp zo gebruiksvriendelijk is dat ieder museum hiermee zelfstandig zijn eigen tour kan maken.”

Op het eerste gezicht een interessant weblog, waarbij ik hoop dat er veel inzichten, technische gegevens en do’s en don’ts gemeld gaan worden. En hopelijk gaat het niet per se over de zegeningen van 7Scenes met de gedachte dit aan meerdere instellingen te verkopen. Zelf ben ik namelijk benieuwd naar mogelijkheden en ervaringen met andere manieren om kaarten c.q. locaties, verhalen, tours en apps te ontwikkelen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *