MMNieuws en Erfgoed 2.0 inventariseren

Het laatste nummer in 2010 van MMNieuws gaat over nieuwe media-toepassingen, die organisaties, bedrijven én personen in staat stellen om met elkaar in gesprek te raken en een betekenisvolle relatie op te bouwen. Aangezien ik van dit nummer gasthoofdredacteur ben, wil ik iedereen vragen om suggesties te doen van nieuwe ontwikkelingen, toepassingen, best practices of andere aansprekende voorbeelden. Zo kunnen we aan het eind van dit jaar een mooie en rijke inventarisatie maken, waar we het komende jaar uit kunnen putten.

We stellen ons de vraag wat nieuwe media-technieken en applicaties nu werkelijk betekenen voor culturele instellingen en creatieve bedrijven. Helpen ze om een nieuw en breder publiek te bereiken, om nieuwe (betaalde?) diensten te ontwikkelen, of ook om inhoudelijk innovatief te zijn? Hebben ze vooral invloed op de verstandhouding van deze organisaties met hun bezoekers en afnemers en dragen ze zo bij aan de missie van deze organisaties?

Wat te denken van de recente hausse aan apps voor IPhone of Android? Is Augmented Reality méér dan weer een nieuwe gimmick? Bieden de mogelijkheden op het gebied van nieuwe datavisualisaties, zoals Qwiki, of van nieuwe geo-based webtoepassingen of Location Based Services echt iets nieuws, of ziet het er vooral interessant uit? Moet je kiezen voor Foursquare, Facebook Places of Feest.je, of is het beter af te wachten en waarom kan dat beter zijn? En wat is het toekomstig belang van een buzzwoord als hyperlokaal (ter plaatse, sociaal, real time)? Wat kan dat betekenen voor de cultuursector en de creatieve industrie? We willen ook aandacht besteden aan tweets als de nieuwe kijkcijfers: wat wordt er over je besproken online en hoe meet je dat kwantitatief en kwalitatief. Hoe kun je dat laten tellen bij je stakeholders?
Is dit allemaal alleen maar het exploiteren van nieuwe kanalen om het aanbod te pushen of treedt de sector echt in communicatie met het publiek?

Kortom, veel mogelijkheden om ons van aanvullende ideeen, suggesties, namen en kopy te voorzien; doe dit s.v.p. voor 8 november. Reageer hier ter plekke of mail je suggesties, inzichten, voorbeelden met redactie @ mmnieuws . nl, t.a.v.  Menno Heling of naar erfgoed2.0 @ gmail . com, t.a.v.  Theo Meereboer.

Leave a Reply to Theo Meereboer Cancel reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.