Mobiele functies zullen binnen 2 jaar excessief groeien

Op de Mobile Culture2 Conferentie in Londen (17 juli 2012) stonden mobile, technologie en cultuur centraal. Museumwebshops had op uitnodiging van de organisator, Culture Label, de conferentie bijgewoond. In dit verslag de belangrijkste presentaties en bevindingen van deze conferentie. 

Het programma: een unieke combinatie van sprekers van culturele organisaties, de mobiele sector, grote brands, maar ook Ed Vaizey, de Engelse Minister van Cultuur. The Guardian ondersteunde de conferentie die plaatsvond op de gloednieuwe campus van de University of the Arts London.

Conclusies
Binnen twee jaar is er een excessieve toename van het gebruik van mobile functies. De vraag van consumenten naar informatie is groot. Steeds vaker zullen mobiele kanalen die behoeftes moeten vervullen, omdat we vinden dat tijd en plaats geen beperkende tijd meer mogen zijn.

De consument verwacht op korte termijn een totale integratie van online, fysieke en mobiele informatiekanalen. En maakt daarbij geen onderscheid naar de bron: musea, restaurants, winkels, als je (mobiel) niet te vinden bent, tel je niet mee.

Wat betekent dit voor culturele organisaties? De conferentie gaf hierop vele, uiteenlopende antwoorden. Een van de meest aansprekende presentaties was van Antony Robbins, directeur communicatie van het Museum van Londen. Maar ook van Tripadvisor en Foursquare hebben we veel geleerd.

Een stoffig museum in Londen – zo kan het ook
‘Creating a mobile strategy’ over de vernieuwing van het Museum of London is exemplarisch voor de culturele sector. Antony Robbins moest vóór de opening van de Olympische Spelen zijn museum herinrichten. Hoe maakte hij van ‘een stoffig museum in Londen’ een museum van de toekomst? Niet alleen met een complete herinrichting.

Hij positioneerde het museum opnieuw en startte de branding campagne ‘You are here’. Overal in Londen zag je straatbeelden, maar dan in vroeger tijd. Met Augmented Reality op je mobiel kon je zelfs letterlijk ervaren hoe het leven toen was. Bijvoorbeeld in de Romeinse tijd het Streetmuseum Londinium! De boodschap: You are here. Continue your journey. Visit the Museum of London. Zo verenigde Antony zijn museum met het dagelijkse leven in Londen en de vele toeristen. Ook de powerpoint presentatie zelf is een absolute must:

 

Antony sloot af met 5 tips:

  1. Integreer alles met elkaar en creëer een overkoepelend concept
  2. Onderzoek en begrijp je publiek en doelgroepen
  3. Wees authentiek (Londinium)
  4. Werk samen met alle partijen die relevant zijn
  5. Zorg dat het zinvol en functioneel is. Steek geen geld in ‘onzinnige’ apps of games

 

Tripadvisor – bezoek ons museum

Tripadvisor is de grootste en populairste community website voor reizigers. Ze hebben informatie over 1.5 miljoen reisbestemmingen, hotels, attracties en restaurants. Er staan al 60 miljoen reviews op de site en iedere minuut komen er 40 nieuwe posts bij. De Tripadvisor Travel Cycle: I dream, I plan & book, I’m there, I’m back;  in iedere fase gebruiken reizigers een ander (mobiel) device.

Steeds meer reizigers gebruiken Tripadvisor om op de plaats van bestemming direct iets te ondernemen, zoals een museumbezoek. Het advies is dan ook een goede simpele mobile website te hebben met bezoekersinformatie en reviews. Juist omdat Tripadvisor veel gebruikt wordt is het een simpele manier om meer toeristen naar je museum te trekken.

 

 

Mobile devices voor musea
Mensen gebruiken hun mobieltje om in fysieke winkels prijzen te vergelijken en producten ter plekke elders te bestellen. Dat is het gedrag van de mobiele consument. Dus als je als museum ook met die consument te maken hebt, is het verstandig je daar goed op in te stellen.

De presentatie van Ivan Teage, interactive media technical manager van het Natural History Museum, was zeer praktisch en de moeite waard om nader te bekijken wanneer je als museum mobile devices gaat toepassen. Ivan maakte in zijn presentatie helder dat er verschillende mogelijkheden zijn om ‘content’ mobiel te gebruiken. In het kort:

– Bouw een aparte, mobile website. Mensen surfen mobiel anders dan op een vaste computer
– Installeer mobile kaartverkoop
– Focus op ‘evergreen content , dus de vaste collectie van je museum en bezoekinformatie
– Vermijd het bouwen van app’s zonder een goede zakelijke onderbouwing
– Denk mobile, maak het onderdeel van de totale organisatie
– Investeer in een goede infrastructuur

Foursquare – maak meer van waar je bent
Foursquare  is een immens populaire, mobiele toepassing voor ‘location based marketing’. Waar je bent bepaalt wat jij op dat moment aan informatie krijgt over vrienden en interessante plekken om naartoe te gaan. Zoals een museum. Wereldwijd zijn er 20 miljoen users die inmiddels goed zijn voor 2 miljard check-ins. Omid Ashtari gaf een presentatie over de mogelijkheden voor bedrijven om te profiteren van mobile:

– Claim je bedrijf op Foursquare
– Maak een eigen brand pagina
– Integreer de ‘Save to Foursquare’ widget op je website
– Doe speciale acties met Foursquare
– Zet tips en handige lijsten op je pagina als mobiele gidsen
– Organiseer een actie rondom badges die gebruikers kunnen ‘sparen’
– Gebruik de API om extra data en klantervaringen te verzamelen

27 september – Remix, Londen
Op 27 september organiseert CultureLabel in Londen een nieuwe conferentie, over cultuur, technologie en ondernemerschap. Er zijn nog kaarten verkrijgbaar. Heb je geen tijd of mogelijkheden om te gaan? Wij doen opnieuw verslag.

Meer informatie over Remix

Tip: Bekijk ook de Nederlandse versie, Streetmuseum NL, die Oneindig Noord-Holland samen met het Noord-Hollands Archief realiseerde.

Ellen Groenveld is afgestudeerd aan de Reinwardt Academie in Amsterdam op het onderwerp e-commerce voor musea. Museumwebshops.nl is opgericht door Ellen Groenveld en Gerard Challa. Zij combineren kennis over musea en cultuur (Ellen) met kennis over marketing en e-commerce (Gerard).

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.