Museum van de 21e eeuw? Let’s hack!

In het kader van hun minor Publiek en Media nemen studenten van de Reinwardt Academie voor Erfgoed 2.0 uiteenlopende onderwerpen onder de loep...

Door: Olmo Garcia Koel 

museumhackJe gaat naar het museum. Je bent eigenlijk snel uitgekeken op de collectie en je gedachten dwalen af naar een kop koffie in het museumcafé. De meesterwerken doen je eigenlijk niet zo veel. Je probeert de bordjes wel te lezen, maar deze vind je eigenlijk zo saai…

Dit is niet een zeldzame situatie in een museum. De heren en dames van MuseumHack, gevestigd in New York besloten drie jaar geleden de inhoud en verhalen van het museum drastisch te veranderen, door collecties te hacken. Niet letterlijk inbreken natuurlijk, maar hacken van verhalen en het traditionele bezoek. Een nieuwe benadering van kunst. Bij het hacken worden bezoekers tijdens rondleidingen gevraagd kunst te koppelen aan een persoonlijke situatie, vervolgens een kunstwerk uit te beelden en/of door games en trucs een band op te bouwen met de collectie. Dit kan dus uitmonden in een dans, een klimpartij of iets anders ‘opvallends’ in de tentoonstellingsruimte. Schaamte of vooroordelen worden doorbroken. Uiteindelijk leer je op een interactieve manier wat jij nou echt interessant vindt aan het betreffende object. (In plaats van de standaard verhalen die we allemaal kennen en die soms veel te technisch en specifiek zijn.)

photo-10-smDe thuisbasis voor MuseumHack vind je in het Metropolitan Museum (MET), waar ze toestemming geven om ‘Hack tours’ te geven. Inmiddels geeft de organisatie ook ‘Hack consults’ en workshops aan andere musea over hun bijzondere strategie. Binnen deze workshop leert Museumhack je over hoe instellingen hun personeel kunnen aanmoedigen het publiek aan te spreken een mening te vormen over kunst en vooroordelen weg te nemen. Ook gebruiken ze het lichaam om kunst uit te beelden en te onderzoeken en organiseren ze spelletjes waarbij het museumpersoneel moet improviseren bij kunstwerken.

In de tours komen deze spelletjes ook terug, evenals het gebruiken van je lichaam om kunst te bekijken. Door middel van interactieve tours, waarin een persoonlijke connectie tussen kunstwerken en bezoekers centraal staat, weet MuseumHack een doelgroep aan te spreken van jongeren tussen de twintig en dertig jaar oud, die het museum naar eigen hand zetten.
De Tourguides van MuseumHack vertellen rare, grappige en opmerkelijke verhalen over kunstenaars, aldus Ethan Angelica, een ervaren tourguide bij MuseumHack. “We share non standard information, don’t use timelines or place artifacts in a chronological order. We tell about crazy affairs artists had, you know, people in the renaissance we’re quite kinky”.
Naast het bieden van deze verhalen die een geheel andere context kunnen geven aan de collectie en zelfs voor doorgewinterd museumpubliek nieuw kunnen zijn, vraagt de guide ook iets van de bezoeker. Deze wordt constant uitgedaagd om verhalen te verzinnen of aties te doen. (Gekke kapsels van bezoekers, of geportretteerden, fotograferen.) Bezoekers moeten zich dan binnen tien seconden kunnen verdedigen over het verhaal dat ze hebben bedacht of de relatie die ze hebben opgebouwd met een object.

Kortom, wanneer je als museum de collectie laat ‘hacken’ en de manier van storytelling uitbreidt met een creatieve, fysieke en door gebruikers gegenereerde inhoud, kan je collectie een stuk relevanter en interessanter worden.

group

(redactie Simone Stoltz)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *