#MW2010 eye and gaze tracking

Museums and the Web 2010
Donderdag 15 april en vrijdag 16 april
Sessie
Actionable research en een demonstratie

Interessante lezing en demo van Slavko Milekic van The University of the Arts USA, over het zogenaamde  ‘eye and gaze tracking’. Slavko benadrukt donderdag bij de start van zijn (7 minuten!) praatje dat eye- en gazetracking een oud verschijnsel is. Amazon.com doet dit al jaren en bedient hiermee onder andere de boekensuggesties die zij aanbieden. Google heeft eye-and-gaze-tracking vooral voor marketing doeleinden gebruikt. Zij heeft hiermee haar zoekmachine weten te verbeteren en uit te breiden.
Slavko demonstreert de techniek even kort en beweegt inderdaad een vergrootglas over een schilderij (op het scherm uiteraard) met zijn ogen. De muis komt hier niet bij te pas. Een hele simpele en eenvoudige manier, gewoon met de webcam van zijn pc.

Vrijdag tijdens de demo van de applicatie werd me uitgelegd dat de software open source is en zeer toegankelijk. Makkelijk te bedienen voor elk type gebruiker, zeg maar. De tool voor het bedienen van het oog (zo simpel mogelijk geprobeerd te zeggen) is Smart Eye. Bij velen van jullie waarschijnlijk reeds een bekend systeem. Daarachter hebben ze een applicatie ontwikkeld die voortbouwd op het open-source eye-tracking programma ITU Gazetracker.

The University of Arts ziet met deze techniek diverse mogelijkheden op het gebied van de vormgeving van museumwebsites, educatie op afstand, museumonderzoek en het browsen bij online collecties. Uiteindelijk lijkt me dat deze techniek, eenmaal zo goedkoop mogelijk, ook goed inzetbaar moet kunnen zijn voor direct gebruik door de bezoekers. Of dit nu in de exhibit is of online. Wellicht dat er bij jullie al ideeën opborrelen?

Voor informatie over het onderzoek en de achtergronden zie the abstract of de site van het MID-UARTS.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *