nieuwe website MoMa

moma-previewIn vijf jaar tijd kan er veel veranderen. Je mag hopen dat kunst en cultuur niet (slechts) bij de waan van de dag gewaardeerd worden. Hoe anders is dat bij nieuwe media. Techniek verandert snel, mensen doen daar veel langer over. De afgelopen vijf jaar zijn bijvoorbeeld social networking, co-creatie, bookmarken, (micro)bloggen en taggen toonaangevend geworden, waar je vijf jaar geleden nog goeie sier kon maken met een flash-website die vooral op de beleving inspeelde. Toen spraken we nog van een experience economy; waar we nu spreken van crisis. Gelukkig is er van crisis in de erfgoed sector nog niet heel erg sprake. Niet dat ik weet althans.
Gaat het om een website, is vijf jaar dus een lange periode en dat kan het MoMa inmiddels beamen. Vorige week vrijdag is de nieuwe website live gegaan en hoewel ik me de oude meteen niet meer voor de geest kan halen, valt wel op dat de website van deze tijd oogt. Rubrieken als “Your Flickr Images on MoMA.org(Put your photos of MoMA on our site), “Save your favorite works” (Register below to create your online collection), zijn tegenwoordig verplichte kost. De online collectie toont zo op het oog accurate informatie, levert gerelateerde links, met klikken op een sterretje kun je het gevonden artikel toevoegen aan je ‘eigen’ collectie en dat was het zo ongeveer. Ik krijg geen andere gebruikers in beeld, weet nog niet of ik iets kan uitwisselen, becommentariëren en de gegeven links blijven binnen de MoMa website. Ik ben benieuwd of er bezoekers van de website zijn die een heel andere ervaring daarmee hebben.

via Marie-José Klaver

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *