Wat is erfgoed waard?

We zijn al jaren, maar vooral sinds Halbe Zijlstra als staatssecretaris van OCWin 2011  vond dat bezoekersaantallen een belangrijk criterium waren, bezig met ondernemerschap en verdienmodellen in de culturele sector. “De kunsten moeten ondernemender worden, meer op zoek gaan naar publiek en naar private financiering,” zei hij. Elders financiering vinden is niet het zelfde als ondernemend worden. Te grote focus op bezoekersaantallen leidt eveneens niet per se tot ondernemerschap.

In het BMICE+ project, waar DEN, Kennisland, TNO en Erfgoed 2.0 in 2011 mee aan de slag gingen, draaide het om meer dan alleen verdienmodellen. Het ging om ondernemerschap in z’n geheel, inclusief de knelpunten die daarbij optreden. Daarbij stond wel het Business model canvas van Osterwalder centraal.
Inmiddels is daar een Value proposition canvas aan toegevoegd.

Het draait bij erfgoedinstellingen om waarde; de waarde van betekenisvolle objecten bijvoorbeeld, maar meer nog de waarde van de dialoog die we voeren over welke dingen, gebeurtenissen, herinneringen, verhalen en tradities ons veel waard zijn. Dus de waarde die we ergens gezamenlijk aan toekennen.
En juist dat vertaalt zich door naar ondernemerschap. Het inspelen op de vragen die leven, op wensen, voorliefdes en nieuwsgierigheid en het bieden van waardevolle belevenissen. Dat is dan niet a;lleen aanbieden, maar samen organiseren. Ook het ter discussie stellen van die waarde, telkens opnieuw, is een manier om het over waarde te hebben en zo waarde te creëren.

Op dit weblog vind je artikelen die over ondernemerschap gaan, over waarde creatie en betekenisgeving.
Ook vind je hier de artikelen uit de tijd van het BMICE project en de bijbehorende publicatie en toolbox.