SCCS! Sociale media beleid en strategie

Begin oktober werd met tamelijk stille trom SCCS! gelanceerd. Deze publicatie, die ik samen met Simone Stoltz heb samengesteld, is een weergave van het project ‘digitale educatie’ dat we voor de VSC, Vereniging voor Samenwerkende Centra en musea in wetenschap en techniek, hadden gerealiseerd. Aan de publicatie zijn we lang bezig geweest, want we schreven en herschreven tussen alle werkzaamheden door. Dat deze publicatie überhaupt heeft kunnen ontstaan is uitsluitend een gevolg van de buitengewoon inspirerende en stimulerende samenwerking met Marjelle van Hoorn van de VSC; ik heb nog nooit zo’n fantastische opdrachtgever gehad. En dat mag ook wel eens gezegd. Het illustreert ook meteen hoe belangrijk de relatie is die je met elkaar opbouwt tijdens zo’n proces. Daarom zou de publicatie geen stille trom maar een fanfare verdienen.

Het project ging niet zozeer om digitalisering, maar meer om de betrekkelijk nieuwe en soms nog nauwelijks benutte mogelijkheden van web 2.0 en sociale media voor wetenschapseducatie. Centraal stond een andere manier van informatie overdracht en vooral op interactie met bezoekers. Daarbij dachten we eerder in termen van communicatie en participatie dan in webtechnische oplossingen.

Als het goed is, staan we nu met z’n allen niet meer perplex van die ontwikkelingen. We hebben al veel kennis over die nieuwe media opgedaan en weten die media ook beter in te schatten en aan te wenden, binnen de contouren van onze eigen organisatie. Dat geldt echter niet voor iedere organisatie en bij het management en de directie is soms nog behoefte aan meer visie op deze materie.

Het is dan ook een bundel met zowel essays als praktische  tips over social media beleid en web 2.0, die antwoord geeft op vragen die er nog steeds zijn op dit gebied. Hoe zorg je dat het meer is dan een speeltje van een stagiaire, maar dat het is ingebed in de strategie van je organisatie? Waarom zou je twitter nou eigenlijk inzetten? Hoe belangrijk is het bouwen aan relaties en waarom zou je daar sociale media bij gebruiken? Heeft een weblog nog zin?

Met onderwerpen als “Wie is jouw organisatie?” en “Strategie en Fingerspitzengefühl” geven we een alternatieve benaderingswijze voor sociale media. Je kunt de publicatie online lezen of downloaden, een boekversie is vooralsnog niet beschikbaar.

 

 

(als het bestand hierboven niet wil openen, probeer het dan via deze link)