tentoonstelling / event / locatie

E-Cultuur (omschrijving van Twan Eikelenboom) en crossmedia kunnen een zeer gelukkig huwelijk vormen en eigenlijk doen ze dat al van nature. Beide omvatten nieuwe, digitale media. Beide begrippen staan voor een bedoelde koppeling en onverdachte overstappen tussen analoge en digitale media, ze maken vaak gebruik van (digital) story telling en hebben bereik als doel. Bij bereik kun je dan ook denken aan participatie, co-creatie, user generated content (web 2.0 dus), of toename van bekendheid (bewust zijn van een merk, gedachtengoed of verandering), maar ook gewoon verhoging van het bezoek en/of de verkoop.

Bij e-Cultuur, eerder not-for-profit en maatschappij gerelateerd waar crossmedia eerder richting commercie en marketing doelstellingen gaat, denk ik al gauw aan festivals met experimentele muziek, aan proefondervindelijk pionieren met computergestuurd laserlicht dat een nieuwe dimensie toevoegt aan onze beleving van tijd en ruimte, theaterfestivals met virtuele depots voor zieleroerselen, aan digitale videokunstenaars, aan gevoelslampen, aan hypermoderne bibliotheken waar je echt iets kunt vinden, ik zie voorleesrobots en ook navigatiesystemen die je langs een kunstroute voeren, maar meestal denk ik gewoon aan erfgoed, aan bibliotheken, archieven en musea. Behalve een collectie en een enorme hoeveelheid deskundigheid en informatie is er een plek, een locatie en de mogelijkheid om een uitzonderlijke beleving teweeg te brengen.

Bij crossmedia is de synergie tussen verschillende media, bijvoorbeeld online en offline, mede bepalend voor de impact. En een museum heeft van nature doe combinatie en daarbij de mogelijkheid om meerdere media in te zetten. Ik zie dan ook een verband tussen een tentoonstelling, een event en locatiegebaseerde ‘overdracht’. Events (en ook beursen) krijgen steeds meer behoefte aan authenticiteit, aan zinvolle inhoud, aan inspiratie, waar tentoonstellingen steeds meer richting commercieel effect en bereik opschuiven. beide kunnen dus van elkaar leren en elkaar versterken. Nieuwe, digitale en vooral sociale media kunnen daarbij uitstekend van pas komen.

Er zijn aardige voorbeelden te vinden van deze ontwikkeling. De Dana Centre events (Londen) beogen participanten actief te betrekken bij een dialoog over contemporaine wetenschap, technologie en cultuur in een uiteenlopende opzet, waaronder discussie, voorstelling (performance) en komedie. Het is ook mogelijk zelf events te houden onder de vlag van, of op de locatie van Dana Centre events.
Eeen soortgelijk model zie ik ontstaan bij Industrion in Kerkrade, dat in de nieuwe opzet (nog) meer ruimte gaat bieden voor inhoudelijke evenementen en bijeenkomsten, maar ze ook (veranderlijk) wil integreren in de vaste tentoonstellingen.
En in Vlaanderen is er bijvoorbeeld FARO, dat ook actieve verbindingen tot stand brengt en sterk naar buiten treedt, vooral met een tijdschrift. Of mooier nog: cultuurweb.be, aanstekelijk en inspirerend.

Wellicht noem ik nu niet de sterkste voorbeelden. Die hoor ik dan graag van de lezer!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *