UgameUlearn

Er wordt steeds vaker onderzoek gedaan naar de mogelijkheid voor het inzetten van games bij toepassingen anders dan het spelen van een spelletje. De uitkomsten van deze onderzoeken zijn ook voor de erfgoedsector reuze interessant en bieden kansen binnen het publieksbereik. Zo wordt de spelcomputer al lange tijd niet meer solo bespeeld door de puberende jongen, maar zijn het meer en meer de jonge volwassenen, de beginnende ouders en de starter op de arbeidsmarkt die zich in volle overgave stort op de gameindustrie. Ook ik ken nog slechts weinigen in mijn directe omgeving die nog geen Playstation 2, 3 of Wii naast de tv hebben staan.

Ook in de media blijft gaming een populair onderwerp voor communities, tijdschriften, tv programma’s, beurzen en congressen en nog een enkele LAN party. Gaming is nog steeds booming business, een markt die nog lang niet uitgedoofd lijkt. Ook binnen de erfgoedsector kunnen naar mijn mening de games nog vele mogelijkheden gaan bieden. Door Hogescholen en Universiteiten wordt al ingespeeld op deze kans en ook musea hebben de weg naar de games gevonden.

De TU in Delft en DOK zien ook mogelijkehden voor het onderwijs en bibliotheken en komen op 4 en 5 maart met het congres UgameUlearn; Gaming & New Literacy – Skills for the future. UgameUlearn wil door verschillende lezingen en workshops rondom het thema gaming een voorbeeld zijn voor Nederlandse bibliotheken en onderwijsinstellingen. Aangezien de datum al dichtbij is, zijn de workshops al volgeboekt. Echter in een reactie op een eerder bericht over dit congres geeft Liesbeth Mantel van moqub aan dat de lezingen op 5 maart nog beschikbaar zijn. Wellicht ook voor ons uit de erfgoedsector een nuttige dag om je nog voor aan te melden.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.