van giftshop tot global retail business
Bradford Kelleher mag gerust “a pioneer of museum merchandising” genoemd worden. Hij legde de grondslag voor de eerste volwaardige giftshop in het Metropolitan Museum of Art. Bradford Kelleher vormde de aanvankelijk geringe aandacht voor (nagemaakte) kunstvoorwerpen om tot een wereldwijde retail business van (museum-gerelateerde) spullen, dat vandaag de dag zo’n miljoen dollar per jaar bijdraagt aan de begroting van het museum – belastingvrij.
Zijn aandacht voor (educatieve) kwaliteit en authenticiteit is daarbij van doorslaggevend belang geweest. Accordingly, Mr. Kelleher made sure that everything made and sold met an extraordinarily high standard of authenticity. “If it’s a faithful reproduction, it has educational value and it’s a way of giving the object wider circulation outside the museum … Our test is whether the curator concerned with the object can tell the reproduction from the real thing.”
Naar mijn idee is de museumwinkel een verlengstuk of proloog van een tentoonstelling en/of collectie. Waar de rol verandert van bewaren en beschrijven naar openbaren en beleefbaar maken, kan de winkel net als de website een cruciale rol spelen in het verleiden van de bezoeker, intrigeren, uitnodigen. Aangezien musea steeds meer zelf hun broek moeten ophouden, is de winkel een welkome bron van inkomsten.
Moet een conservator of exhibit ontwerper niet bij voorbaat met de museumwinkel rekening houden als integraal onderdeel? En hoe zit dat bij een bibliotheek, waarom niet een winkel met relevante voorwerpen erbij? Heb je iets te bewaren en te verklaren en te ervaren, doe dat dan ook in een winkel formule. Zoiets.