van Gogh foto’s

Vandaag bekeek ik even de statistieken van deze weblog en kwam erachter dat we in ruim 2 maanden tijd meer dan 3000 unieke bezoeken hebben gehad (samen met de voorloper van deze weblog), dat het aantal bezoeken per dag stijgt (met uitschieters tot boven de 100). De recente stijging wordt mede veroorzaakt omdat in een eerder bericht de termen museum2.0 en van Gogh voorkomen. En ik vroeg me meteen af: In hoeverre doet het van Gogh Museum eigenlijk aan nieuwe media? Daar ben ik lang niet geweest! Ik bezoek even de website.

Al snel viel dit bericht me op: Deel uw Van Gogh Museum foto’s.
Het Van Gogh Museum is nu ook aanwezig op de foto-site Flickr.com. Dit is een website waarop u foto’s kunt plaatsen en met anderen kunt delen.
In de groep Van Gogh Museum kunt u foto’s uploaden van het hoofdgebouw en de tentoonstellingsvleugel. Verder kunt u hierin foto’s plaatsen van onze tentoonstellingsaffiches die u op straat tegenkomt of van mensen met de markante blauwe tas of posterkoker uit onze museumwinkel.”

Leuk bedacht, maar het is wel heel erg geregisseerde user generated content, die ook alleen over uiterlijke zaken gaat. Een deel van de 31 foto’s op FlickR is afkomstig van het vanGogh Museum zelf. Daar is natuurlijk wel een reden voor: “Omdat fotograferen in het museum niet is toegestaan, gelden er ook regels voor het plaatsen van foto’s in een van onze groepen. Zo worden alleen foto’s geaccepteerd die buiten het museum zijn genomen en worden de foto’s eerst gescreend voordat ze in de groep worden geplaatst.”

Spannender was geweest om, naast de tentoonstellingsaffiches, op te roepen foto’s te maken van look-a-likes, epigonen, inspiratie door en over van Gogh, foto’s van de befaamde locaties in Nuenen, Zundert, Arles, etc. etc. Dat plaatst het werk van van Gogh in een huidige context. Als je het werk zelf niet kunt of mag fotograferen (en om dat te zien ga je ook naar een museum of koop je desnoods een boek), fotografeer dan wat het met je doet, wat voor jou de kern van het werk is: voeg er je eigen beleving aan toe.

User generated content roept vragen op over relevantie en kwaliteit. De vraag ligt vooralsnog bij de musea: is er voldoende expertise om met de mentaliteit van web2.0 om te gaan?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *