van locatie naar locatie

Hoe beweeg ik mij door de stad, uit welke keuzes stel ik mijn route samen, hoe oriënteer ik mij, wat motiveert mij om verder te gaan, of juist stil te blijven staan en me ergens in te verdiepen, wat lees ik onderweg en wat negeer ik al dan niet gemerkt, knoop ik een gesprek aan, wissel ik informatie en/of ervaringen uit? En als de stad nu een virtuele stad was, of gewoon een online omgeving? Wat nu als deze twee elkaar aanvullen? En stel nu dat ik deze vraagstelling toepas op een museum?

 

 
Er zijn een paar (technische en contextuele) zaken die meteen van belang zijn bij de koppeling tussen locatie en mobiliteit, o.a. vindbaarheid en verbindbaarheid, mapping, tagging. Over dit soort zaken (en nog veel meer) ging de Mobile City Conferentie, die plaatsvond op 27 en 28 Februari in het NAi in Rotterdam.

Mobile City Conferentie
Ik volgde de 2e dag van de Mobile City conferentie met diverse lezingen en voorbeelden over zowel mobiliteit (sociaal geografisch) als toepassingen van en voor mobiele media.

De website van de Mobile City Conferentie geeft daarover een inzichtelijke tekst: “Hoe verandert de mobiele telefoon onze relatie met de stad? Wat is de invloed van GPS-navigatie op onze ervaring van ruimte en plaats? Wat betekent dit voor onze ideeën over mobiliteit? Wat betekent de opmars van mobiele informatie-, communicatie- en identificatiediensten voor de manier waarop wij met elkaar samenleven in de stad? En hoe kunnen architecten, stedenbouwkundigen en nieuwe media-ontwerpers hierop inspelen?”“De fysieke, geografische stad met z’n pleinen, buurten en kruispunten is het afgelopen decennium doorregen geraakt met de ‘virtuele ruimtes’ van elektronische communicatie-, informatie- en observatienetwerken zoals GSM, GPS, CCTV, UMTS, WIFI, RFID, etc. Tegelijkertijd wordt het virtuele domein in toenemende mate fysiek. Er wordt wel gesproken over een “internet der dingen”. Een ander voorbeeld hiervan is de opmars van ‘pervasive games’: digitale games met een fysieke component in de stedelijke ruimte. Kunnen we nog langer spreken over de stad als een puur fysieke ruimte? Of over de digitale wereld als uitsluitend ‘virtueel’? De fysieke stad en het digitale domein versmelten steeds meer tot een nieuwe “hybride ruimte”. Deze ruimte wordt vormgegeven door sociale processen die gelijktijdig plaatsvinden in zowel digitale als fysieke omgevingen. Wat is de invloed van deze ontwikkelingen op onze perceptie van tijd, ruimte en plaats, op noties van burgerschap en identiteit?”


mobiele platforms en zoekgedrag
Ik vind dat we deze vraagstelling makkelijk kunnen doortrekken naar de culturele sector en met name musea. In een vorig artikel over mobiele platforms noemde Chris, naast mogelijkheden voor musea / erfgoedinstellingen (en denk dan bij mobiele media ook aan locatie-gerelateerde media), terecht de moeilijkheid van het ontwikkelen voor een diversiteit aan devices en bijbehorende besturingssystemen.
Ik gebruik zelf mijn mobiel in geval van nood om mijn gmail te bekijken, maar zelden om iets te zoeken. Het duurt lang en mijn abonnement heb ik er niet echt op uitgezocht. Dat betekent fiks betalen voor een beetje gemak. Een informatieve video over mobiel zoeken kwam ik tegen bij Marikaya.


verslagen (en voorbeelden) van Mobile City Conferentie
Ook bij de publieke omroep wordt er geexperimenteerd met locatieve media. Programmamaker Bert Kommerij van de RVU experimenteerde afgelopen jaar al wel met de locatieve “documentaire“. Flick Radio gaat over een man die verdwaalt in deze grote groep. (Inmiddels meer dan 2 miljard foto’s.) Hij ontmoet een reislustige Engelsman, een Franse dichter, een Portugees die alleen maar cactussen fotografeert, een masochistische Sissy, en een Amerikaanse teenager: Kendra
Flick Radio speelt zich af in de snelst groeiende groep ter wereld. Deze gemeenschap vind je op het internet en heet www.flickr.com.

Op het Master of Media blog geeft Twan Eikelenboom een goed verslag van de speech van Christian Nolde, voor mij één van de beste en meest aanstekelijke speeches. Christian Nold sprak over projecten als  Bio Mapping de Stockport Emotion Map, de Newham Sensory Deprivation Map, de Silvertown Affect Map, het project In Popular Terms, de San Francisco Emotion Map en Greenwich Emotion Map .

Andere verslagen van Twan Eikelenboom zijn te vinden eveneens bij Masters of Media (over Tim Creswell) en bij Virtueel Platform (verslag van hele conferentie). Ik wil daarbij speciaal de aandacht vestigen op het Belgische iCity (Hasselt en Leuven) om tot een wireless city te komen en de iProeftuin, wat een geslaagde synthese lijkt tussen cultureel experiment en (city-) marketing en wat ze bij Mediamatic doen met Social RFID. Naar mijn idee twee voorbeelden van de zeer nabije toekomst.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *