van virtuele realiteit naar echte film

null
A scene from the movie (Image: Evo Szuyuan)

CaféBabel.com, een online magazine dat de Europese publieke opinie over politieke, culturele en sociale trends vanuit Europees perspectief stimuleert en ontwikkelt, wijdt een artikel aan een opmerkelijke film. Voor de speelfilm VolaVolaFlyMe draait de Italiaanse regisseur Berardo Carboni (virtueel alter ego Finally Outlander) op 2 locaties: één in Rome en de andere in Second Life. Hij maakt zo met een enkel script twee identieke verhalen op deze locaties. Om Second Life als locatie te gebruiken is, behalve uniek, des te opmerkelijker nu de populariteit van deze virtuele wereld lijkt te tanen. De artistieke experimenten gaan echter nog steeds door.

un chien Andalou - filmreference
Un Chien Andalou - Luis Buñuel / filmreference.com

De bijgeleverde video op CaféBabel.com geeft vooralsnog wel te denken over de kwaliteit. Is dat momenteel nog het probleem met virtuele werelden? Tijdens de conferentie Walled Garden, georganiseerd door Virtueel Platform, was ik nog getuige van een keynote speech die op dat moment plaatsvond in een realtime virtuele wereld. Een aardige oplossing als een spreker op dat moment niet fysiek de afstand kan overbruggen. Het leidde echter tot komische taferelen toen de interviewster zichzelf per ongeluk op schoot zag zitten bij degene die ze interviewde.
Het werken met gecombineerde reële en virtuele werelden biedt natuurlijk wel ongekende mogelijkheden, vooral als het verhaal consistent verteld wordt. Spelen met de perceptie van wat gezien en/of verondersteld wordt is sinds filmmakers als Wiene en Buñuel continu verder geëvolueerd, samen met de technische mogelijkheden. VolaVolaFlyMe past waarschijnlijk goed in die ontwikkeling.

Volgens het artikel op CaféBabel.com gaat het om een eigentijds liefdesverhaal, gezien door de ogen van 3 stellen.

“The love story describes different aspects of contemporary life through the eyes of three couples who have grown up at different periods. Mario Gerosa, a virtual worlds guru, was involved in the writing of the screenplay, and an open method of working was used to make the film, including a MySpace site and a group on Facebook to invite people to collaborate.”

De film zal zowel op het web als in de bioscoop worden vertoond. Meer over de film lees je op CaféBabel.com.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *