virtuele poppenspeler

Het blijft leuk die Virtual Reality. Met elk voorbeeld hoop ik weer op een laagdrempelige manier om het toe te passen binnen erfgoedinstellingen en/of science centra. Op Make: is een video te zien waarin Emily Gobeille en Theo Watson’s hun virtueel poppenspel tonen. Het systeem (LibFreenect – Open Source PC Drivers for Kinect/Xbox 360 en ofxKinect) doet skelet tracking op de arm en bepaalt waar de schouder, elleboog en pols zijn om de beweging en houding ervan te gebruiken. Daarmee wordt de ‘funky bird’ aangestuurd. Ik kan me dan voorstellen dat bezoekers op die manier meerdere ‘poppen’ of apparaten kunnen aansturen, in een spelvorm of gewoon om te ontdekken hoe iets werkt. Of is het misschien meer iets voor publiekbegeleiders, om de bezoekers educatief te vermaken? In plaats van een funky bird zie ik bijvoorbeeld wajang pop en daarmee kun je dan een voorstelling geven waarin dit cultureel erfgoed inzichtelijk gemaakt wordt.
Of zijn er veel betere voorbeelden en makkelijker methodes? (bijvoorbeeld de echte wajang poppen)?

Leave a Reply to Blair Kneppers Cancel reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.