Virtuele en reële bijeenkomsten

Sinds enige tijd organiseert het Allard Pierson Museum een terugkerende Virtual Museum Netwerk bijeenkomst. Tijdens een paar uur durende bijeenkomst (voor genodigden via Meetup) staat het Virtueel Museum centraal: wat betekent dit en hoe zou je het kunnen vormgeven en invullen. Diverse professionals uit het museale veld, ontwikkelaars van virtuele werelden en andere experts wisselen daar nieuws, toekomstvisies en concrete ervaringen uit.

Virtual reality
De afgelopen keer was ik er zelf bij aanwezig en deed daarbij tenminste twee ontdekkingen. De ene is dat virtuele werelden als SecondLife, waar ik nooit veel heil in zag, alsnog een nieuwe fase tegemoet kunnen gaan, mede omdat de virtual reality software als open source beschikbaar is (bij OpenSimulator). Koppeling aan sociale media kan van zo’n virtuele wereld veel meer een echt ontmoetingsplek maken, waar daadwerkelijk gesprekken plaatsvinden; gesprekken die rechtstreeks verbonden zijn met de reële wereld.

Hyperlokaal
Tweede ontdekking is Oggioggi, voorbeeld van een ontwikkelaar die actief met de koppeling tussen virtuele werelden en sociale media bezig is. Helemaal hyperlokaal zou het zijn als de virtuele wereld ook kan ontstaan vanuit beelden die bijeengebracht worden door sociale media.
Dan denk ik allereerst aan Fotosynth, dat fantastisch gebruik weet te maken van foto’s die door gebruikers online worden gezet en voorzien van tags en aan Google Streetview. Als dan een Augmented Reality applicatie jouw aanwezigheid op een plek en wat je daar meemaakt realtime weet te verbinden aan de virtuele wereld waar jij ook vertoeft, word je de hoofdrolspeler in je eigen (tweede) leven. Wie wil dat nou niet…

Wat ik bedoel is dat musea, monumenten, cultuurlandschappen e.d. hier goed gebruik van zouden kunnen maken om virtuele  of aanstaande bezoekers te interesseren, voor educatieve doeleinden, voor betrokkenheid (en dus draagvlak), voor discussie. Bekend maakt bemind en met een koppeling aan een goeie webshop valt er tijdens het genieten nog wat te verdienen ook. Met het organiseren van bijeenkomsten (lezingen, seminars) valt in de zin van entreegeld en sponsoring wellicht ook nog wat te verdienen.

Meetup
Het kan ook simpeler door te focussen op bijeenkomsten. Dat is wat het goeie is van de keus van het Allard Pierson Museum om Meetup te gebruiken, aangezien deze applicatie weinig meer beoogt dan groepen gebruikers zowel online als (vooral) offline bijeen te brengen.
Het alleen online verzamelen van vrienden, vakgenoten en volgers brengt je netwerk namelijk maar tot op zekere hoogte. Het is inmiddels bekend en al vaak betoogd dat het verbinden van een online netwerk aan een offline netwerk bijeenkomst (waaronder ook conferenties en workshops) beiden enorm kan versterken. Met een focus op “ontmoetingsplekken en gesprekken”, en dan liefst de koppeling van offline en online. dan in een Meetup is een geweldige manier om uw virtueel netwerk te verplaatsen naar een tastbaar grondgebied.

Meetup is als (online) concept tamelijk eenvoudig. Het organiseert een geplande bijeenkomst met meerdere mensen, die elkaar ontmoeten, spreken en samen luisteren naar een gastspreker. De aanwezigen weten van elkaar weten dat ze komen (Yes / No / Maybe). Met Doodle of  Datumprikker valt zo’n afspraak ook makkelijk te plannen. En binnen Ning bestaat de mogelijkheid eveneens. Meetup focust daarbij op de bijeenkomst (minder op de datum, want die is gegeven), het rumoer daaromheen en wekt er interesesse voor. Zo kweek je betrokkenheid binnen je netwerk.

Makkelijker gezegd dan gedaan, want wie wel eens heeft geprobeerd om een vergadering met collega’s te organieren, weet dat voorbereiding cruciaal is voor een succesvol evenement. Ook Meetups vereisen planning.
Op Mashable worden daarvoor 9 tips gegeven; de laatste (‘Keep Connected’) vind ik persoonlijk het meest waardevol. Doe er je voordeel mee. En meer tips horen wij hier ook graag.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.